GDPR v marketingu byla jedna z nejpraktičtějších konferencí zaměřená na marketéry
Ano, je to tak. V poslední době se vyrojila řada různých přednášek a konferencí zaměřených na GDPR. Není divu, je to velmi ožehavé téma, které rezonuje společností, především mezi podnikateli a marketéry.
Musím říci, že bylo opravdu vidět, jak precizně byla připravená právě konference „GDPR v marketingu“, která se uskutečnila ve středu 7. 3. 2018 v Clarion Congress Hotelu v Praze. Oficiální hashtag konference byl: #gdprmkt.
Děkuji tímto Pavlu Ungrovi, který dostal nápad zrealizovat tuto konferenci zaměřenou na marketéry, a oslovil odborníky na slovo vzaté, kteří se velmi prakticky zabývali odbornými marketingovými tématy.
Poděkování taktéž patří i Petře Dolejšové z advokátní kanceláře eLegal, která právně zaštítila vybraná témata a dokázala je srozumitelnou formou předat účastníkům konference.
O čem byla konference?
Mnoho přednášek z poslední doby poskytuje spíše obecné poučky ve stylu: „dodržujte nařízení GDPR a informujte uživatele o zpracování osobních údajů". Z čehož si nikdo nic moc praktického neodnese. GDPR pro marketéry byla ovšem zcela jiná „káva“.
Přednášející hovořili jasně „udělejte to tak a tak, pošleme vám checklist s návodem, lišta má vypadat takto, souhlas má vypadat takto, toto umístěte na web atd.“ Čili naprosto jiný formát, než obecné a nic neříkající přednášky.
Témata konference:
Pokusím se vypíchnout to nejzajímavější, o čem se na konferenci hovořilo. Pokud má někdo nějaké další postřehy z konference, rád je do článku doplním.
Osobní údaje kam se podíváš - Petra Dolejšová
Petra shrnula jasně a srozumitelně základy v GDPR, co je osobní údaj, jak se zorientovat v základních pojmech atd. Jméno osobní údaj není, telefonní číslo a e-mail však už ano. Jednoduše řečeno, vše, z čehož se dá identifikovat konkrétní osoba, tak je osobní údaj a potřebujeme od této osoby souhlas.
Oprávněný zájem jsou například osobní informace nutné pro zpracování faktury a zaslání zboží.
Obsahová strategie: obsah je král, GDPR císař - Anna Sálová
Anna nás ujistila, že marketingová agentura by si měla sjednat s klientem zpracovatelskou smlouvu, aby mohla zpracovávat údaje, které jí klient poskytne. Správce je klient (e-shop, majitel firmy apod.), zpracovatel je ve většině případů marketingová agentura.
PPC a Facebook: velký bratr už tě nesleduje - Honza Bartoš
Honza Bartoš je svérázný řečník, který říká věci narovinu. Objasnil nám, jak je zatím Facebook (ne)připraven na GDPR a že zejména remarketing na Facebooku a "lajkovací tlačítka" na webech budou problém.
Už nyní víme, že GDPR se dotkne i remarketingu v Google AdWords a Skliku, a že v květnu tento nástroj nebudeme moci používat tak, jak jsme byli doposud zvyklí.
Affiliate a zákaznická péče: důvěřuj, ale prověřuj - Mário Roženský
Mário zmiňoval opět, že je třeba mít zpracovatelskou smlouvu. Affiliate pracuje zejména s cookies, a zde je opět problém s GDPR. Řada freemailů není kompatibilní s GDPR nařízením, pokud Vám na e-mail chodí osobní údaje zákazníků.
E-mailing: procházka minovým polem - Jakub Čižmař
Kuba doporučil řešení pro nabízení různých e-booků. Nechtějte po návštěvnících, aby vám poskytli e-mail, abyste je mohli posléze zahrnovat reklamními nabídkami. Dejte návštěvníkům možnost si rozhnodnout, zda si e-book koupí za nějakou cenu a nebo zda odsouhlasí zpracování osobních údajů a dostanou jej zdarma za „e-mail“.
Pohrejte si s textací check-boxů, ať jsou pro uživatele atraktivní. Nepoužívejte textaci: „Souhlasím se zasíláním obchodních sdělení“, ale spíše něco více „sexy“ ve stylu: „Mám zájem o dopravu zdarma a také o novinky a skvělé informace, a proto souhlasím se zpracováním osobních údajů pro tyto účely“. Dělejte obsah, který má hodnotu!
UX: GDPR vs. personalizace obsahu - Honza Kvasnička
Honza nám ukázal, jak má UX sakra problém s GDPR! Chcete návštěvníkům poskytnout jednodušší používání webu, například ukázat jim nejbližší pobočku k osobnímu vyzvednutí? Musíte mít od nich souhlas ke zpracování jejich lokality na základě IP adresy.
Chcete návštěvníkům ukázat jejich poslední zakoupené produkty? Musíte mít od nich souhlas se zpracováním jejich osobních údajů. Chcete nabídnout návštěvníkovi produkty podle jeho persony, zájmů atd.? Musíte mít souhlas se zpracováním osobních údajů!
Takže se při personalizaci obsahu dost uklikáte, a pro každou drobnost budou muset mít weby souhlasy se zpracováním osobních údajů. Petra Dolejšová ještě upřesnila, že by web měl správně fungovat i při anonymním režimu.
SEO: zóna klidu? - Pavel Ungr
Nejvíce uklidňující a pohodovou přednášku měl Pavel Ungr. SEO je s GDPR v pohodě. Jediné, u čeho může být problém, tak jsou serverové logy.
Analytika: bude s ní od května amen? - André Heller
Nebojte, s analytikou nebude amen. Základní analytika, kterou obvykle používáte, je v pohodě podle Petry Dolejšové i Andrého Hellera. Jedná se o oprávněný zájem. Pokročilá analytika je také v pohodě, pokud používáte různé eventy (události), měření hodnoty objednávek atd.
Problém může nastat pouze ve chvíli, kdy měříte „Demografické údaje“, tj. data o pohlaví, věku a zájmech uživatelů, kteří navštěvují váš web. Problém je taktéž remarketing na základě dat z Google Analytics a integrace nástrojů dalších stran (integrace například s BigQuery atd.).
Data v Google Analytics nejsou vaše, jsou totiž na serverech Google, což není zrovna v souladu s GDPR. Google slíbil, že chystá změnu obchodních podmínek, které budou v souladu s GDPR. Kdy to bude, ještě není jasné.
SaaS: které služby budou v souladu s GDPR? - Karel Dytrych
Karel nás upozornil, že si máme jako první pročítat obchodní podmínky nástrojů třetích stran, zda jsou v souladu s GDPR. To, že to nějaká aplikace tvrdí, ještě neznamená, že je s GDPR compliant. Pokud je i přesto budete používat, nesete za ně plnou odpovědnost, dodala Petra Dolejšová.
DPO a ÚOOÚ: kdy vás tyhle zkratky (ne)musí zajímat - Petra Dolejšová
Petra nás ubezpečila, že se GDPR zase tolik bát nemusíme. Jedná se o nafouknutou bublinu médii, které se toho chytly. V základu máme dodržovat základní bezpečnostní poučky a Zákon č. 101/2000 Sb., který platí již 18 let, takže se obecně nic zase tak zásadního nemění. Jen to spousta marketérů a e-shopů nedodržovala, jak má.
GDPR (ne)pohřbí remarketing, tak jak jsme jej doposud znali!
Je jasné, že remarketing, tak jak jsme jej doposud znali a používali, skončí. Weby nebudou moci remarketovat na návštěvníky, kteří jim k tomu nedali souhlas.
Aktualizace ke dni: 23. 5. 2018: Dle vyjádření ÚOOÚ nejspíše nebude nutné pro získávání cookies vyžadovat aktivní souhlas uživatele. Cookies by si měli uživatelé nastavit v rámci svého prohlížeče. Nicméně pro jistotu to však ještě konzultujte se svým právníkem.
Zdroj: https://www.uoou.cz/cookies-a-nbsp-gdpr/d-29966
Závěr
Z konference měli nakonec všichni „hlavu jako pátrací balón“ a odnesli si řadu praktických informací, návodů a doporučení. Nejprve u všech zavládlo zděšení, poté nakonec uklidnění, že to nebude tak horké, jak se straší v médiích.
Každopádně každá marketingová firma a e-shop bude muset od 25. května 2018 změnit svůj postoj k marketingu i k poskytování služeb.
Kde můžete čerpat další informace o GDPR?
Další informace můžete čerpat ve specializovaných Facebookových skupinách:
Vynikajici den straveny s GDPR na #gdprmkt. Mam hlavu jak patraci balon, ale jsem ted moooc chytry ;) pic.twitter.com/c5e3O5IFiA
— Martin Dostal (@_MartinDostal) 7. března 2018
8 důvodů proč konzultovat právě s námi:
- Patříme mezi Google Partners.
- Jsme držiteli Sklik.cz ověření.
- Oba jsme na volné noze, nejsme agentura.
- Jednáme a konzultujeme každý za sebe.
- Jsme transparentní.
- Vše měříme a vyhodnocujeme.
- Dáváme doporučení na základě „tvrdých dat“.
- Můžete nám kdykoliv zavolat s vašim dotazem.
Chcete odebírat novinky?