logo
Google Analytics 4 (GA4)

Zaměřte se na výkon a neinvestujte zbytečně!

Oslovte zákazníky, které dovedete k úspěšným konverzím.

Chci 30 minut konzultovat online zdarma

Jak vybrat kvalitní marketingovou agenturu či freelancera?

Optimalizovaný-Web.cz / Blog / Jak vybrat kvalitní marketingovou agenturu či freelancera?

Vybíráte marketingovou agenturu či freelancera, ale nevíte, jak poznat, kdo z nich je kvalitní?

Na trhu je nepřeberné množství marketingových agentur a freelancerů, kteří nabízejí marketingové služby. Jak se v nich vyznat, jak najít toho správného a kvalitního marketingového dodavatele a specialistu?

To je vskutku nelehká otázka, na kterou neexistuje jedna dokonalá správná odpověď. Nicméně pokusím se vám zde poskytnout několik velmi praktických a užitečných tipů, které vám pomohou usnadnit tento obtížný výběr.

K tomuto článku mne inspirovali klienti, kteří měli špatné zkušenosti s různými předchozími marketingovými dodavateli, ať už to byli marketingové agentury či freelanceři. Zkuste se poučit z chyb ostatních. Přeji vám štěstí ve výběru kvalitního marketingového dodavatele.

Správný specialista neslibuje nesplnitelné

Každý správný specialista ví, že marketing není exaktní věda. V marketingu není nic dokonalé a přesné, dokonale předvídatelné a opakovatelné.

Proto, pokud vám nějaká agentura slibuje, že má ten „správný recept“ na okamžité konverze, a že vám za 1 000 Kč měsíčně vydělá miliony Kč, zbystřete. To, co funguje u jiného klienta, nemusí fungovat u vás. A opačně, co funguje u vás, nemusí fungovat jinde.

Nejen v online marketingu je třeba vyzdvihnout vaše konkurenční výhody, ale také využít různé marketingové kanály a kombinovat je navzájem. Správný marketingový mix vám může pomoci oslovit vaši cílovou skupinu v různých nákupních fázích nejen podle Avinashova frameworku „See - Think - Do - Care“.

Poté je třeba vyzkoušet jednotlivé marketingové kanály, vyhodnotit data z Google Analytics, a stanovit závěry, co se osvědčilo, co se neosvědčilo, a na co se příští měsíc zaměřit, co naopak příště utlumit, v jakých dnech je reklama nejvýkonnější atd.

Bez detailnějších analytických dat je to jako „střílet na terč poslepu“

Pokud vám marketingová agentura či freelancer doporučuje, že určitě musíte hned a bezodkladně začít inzerovat prostřednictvím PPC kampaní, tak opět zbystřete. Zkuste se jich zeptat, jak k tomu přišli, a proč právě PPC kampaně a proč zrovna na Google a ne na Seznamu či na obojím zároveň? Co když je třeba prvně zapracovat na obsahu, optimalizaci webu atd.?

Z mých zkušeností vyplývá, že pro důležitá rozhodnutí je třeba mít detailnější analytická data. Jako první krok doporučuji nasadit pokročilou webovou analytiku Google Analytics, nastavit měření e-commerce dat, cílů, mikro-konverzí, událostí, interního vyhledávání, filtrů atd.

Díky pokročileji nasazené webové analytice získáte inspiraci a podrobnější data o výkonu jednotlivých marketingových kanálů a o chování uživatelů na webu. Webová analytika by měla být pro vás jako určitá inspirace a zdroj indicií, na co se zaměřit.

Realita se však může od dat lišit. Je třeba proto analytická data porovnávat s realitou, abyste se nespoléhali pouze na data z Google Analytics, ale k tomu použili i další nástroje, zkušenosti a zdravý podnikatelský úsudek.

Nicméně moje zlaté pravidlo je, že bez analytiky je to jako „střílet na terč poslepu“. Když vám tedy agentura či freelancer řekne, že mu stačí základní data z Google Analytics, která získává díky vloženému měřícímu kódu do webu, aniž by analytiku podrobněji nakonfiguroval, pak opět zbystřete. V datech mohou vznikat odchylky a nepřesnosti, na základě kterých pak můžete stanovovat chybné úvahy a závěry.

Reporty o počtu kliknutí, zobrazení a konverzích z Google Ads a Skliku opravdu nestačí! Screenshoty z Google Analytics jsou bez kontextu k ničemu!

Určitě to také znáte. Najali jste si marketingovou agenturu, ta vám přislíbila měsíční report. Měsíc něco kouzlila v PPC systémech, vy jste vůbec netušili co tam dělali, a za měsíc vám zaslali automatický report z Google Ads a z Skliku, v němž jste viděli souhrnný přehled o počtu kliknutí, zobrazeních a konverzích.

Že vám to nic neřeklo? Ani se vám nedivím. Mě to také nic neřekne bez kontextu. Je třeba si vyžádat podrobnější a detailnější výstup, který konzultujte s vaší marketingovou agenturou či freelancerem.

Zjistěte, jaká klíčová slova přidali do PPC systémů, která se osvědčila, která naopak nepřinesla žádný výkon a tudíž je v příštím měsíci buď vyloučíte nebo jim snížíte nabídkovou cenu za proklik. Promyslete, zda je denní rozpočet optimální, či se příliš brzy vyčerpá, zda byste měli snížit či zvýšit nabídkovou cenu za klíčová slova, jaká je průměrná pozice atd.

Pokud vám agentura či freelancer dodal k PPC kampaním i screenshoty z Google Analytics, kde uvidíte pouze „Zdroj / Médium“ v přehledu Akvizic a počet konverzí, tak opět zbystřete. Když se opět nepodíváte „pod pokličku“, tak tyto screenshoty z Google Analytics jsou opět k ničemu.

Chtějte vědět souvislosti, proč přivádí více návštěvnosti na web právě zdroj X a ne zdroj Y, proč tolik návštěvníků opouští web z této PPC kampaně, proč je úspěšná kampaň č. 1, měli bychom ji více podpořit, navýšit jí rozpočet atd.?

Screenshoty z Google Analytics jsou opravdu bez hlubšího kontextu k ničemu. Pokud vám je agentura každý měsíc posílá bez jakéhokoliv komentáře, tak byste si měli vyžádat bližší informace a souvislosti, abyste mohli využít potenciálu a případně s vaší agenturou či freelancerem to blíže prodiskutovat a vzájemně se inspirovat.

Někdy marketingové agentury či freelanceři posílají jen základní reporty o počtu kliknutí, zobrazení aj. Je proto vhodné se s nimi sejít a prodiskutovat data, hypotézy a závěry, jak dále postupovat, klidně i ze základního reportu.

Jakýkoliv report, ať už je základní či „vyšperkovaný k dokonalosti“ je zbytečný, pokud si jej buď nikdo nepřečte nebo se na něj nenaváže s dalšími kroky.

Agentura či freelancer s vámi celý měsíc nekomunikuje, nic s vámi nekonzultuje a každý měsíc posílá jen fakturu! Tak by to být opravdu nemělo

Marketingovou agenturu či freelancera jste si najali, aby za vás řešili marketing, PPC kampaně, optimalizaci webu atd. Je v pořádku, když dělají, co umí, ale není v pořádku, když s vámi není během měsíce nikdo v kontaktu a vy jen dostanete na konci měsíce fakturu.

Marketingová agentura by měla s vámi pravidelně konzultovat vaše cíle, strategie, trendy, popřípadě uvažovat nad slangovými výrazy či speciálními technickými pojmy, které se v PPC kampaních objevují, aby PPC kampaně správně optimalizovali i na základě vašich postřehů z reálného businessu.

Marketingová agentura zpravidla není expertem na váš sortiment produktů a služeb, proto byste měli být s ní kontaktu, aby správně vystihli, odhadli, zacílili vaše kampaně a zařadili do nich odborné fráze a slangové výrazy, které zná klient běžně ze svého reálného businessu.

Pokud vám za měsíc jen pošle fakturu a vše, co dělá, je pro vás velká neznámá, je něco špatně a měli byste se zajímat o to, co celý měsíc agentura dělala či co bylo předmětem služeb daného freelancera, jaký to mělo dopad na výkon, a mělo by jít o oboustrannou spolupráci a vzájemnou komunikaci.

Máte podezření, že vám PPC agentura posílá měsíčně fakturu za „nic“? Ověřte si v „Historii změn v Google Ads“, zda provedla alespoň nějaké změny ve vašich PPC kampaních

U tohoto bodu se přiznám, že je mi vážně líto klientů, u kterých se zjistilo, že si jejich marketingová agentura účtovala po celý rok za správu PPC kampaní v Google Ads nemalou částku, a v „Historii změn“ jsme nezaznamenali jedinou úpravu či změnu v PPC kampaních. Prověřte si, jestli vaše marketingová agentura provedla nějaké změny v PPC systémech, či vám jen zasílá fakturu za „nic“.

V Google Ads tento přehled najdete snadno. V levém menu sjeďte úplně dolů, a tam najdete položku „Historie změn“. Na ni klikněte, a vyberte si časové období vpravo nahoře, za jaké vás zajímají provedené změny.

Ilustrativní ukázka přehledu „Historie změn v Google Ads“

Obrázek č. 1: Ilustrativní ukázka přehledu „Historie změn v Google Ads“

Mrkněte a porovnejte, zda vaše PPC agentura či PPC specialista v daném období prováděli jakékoliv změny, případně si je nechejte objasnit, proč prováděli právě tyto změny a jaký to posléze mělo dopad na výkonnost. Co se osvědčilo a co se naopak neosvědčilo?

V případě, že využíváte nástroje typu Dotidot (dříve PPC Bee), tak veškeré prováděné změny jsou prováděny přes API a tudíž se v „Historii změn v Google Ads“ nijak neprojeví. V takovém případě je třeba se obrátit na svého PPC specialistu a zkonzultovat s ním veškeré prováděné úpravy.

Vyžádejte si od něj report prováděných změn přímo prostřednictvím nástroje Dotidot. Za tento doplňující tip děkuji svému kolegovi Vítu Reisiegelovi, který mne na tento ojedinělý případ upozornil.

Tento přehled poskytuje pouze Google Ads. V Skliku jej bohužel nenajdete. Čili pokud vám vaše agentura spravuje pouze Sklikové kampaně, je třeba se jich ptát na to, co prováděli a jaký to mělo dopad na výkon, co mělo smysl, co nemělo atd. Komunikujte s nimi, nechejte si vše vysvětlit.

Marketingová agentura či freelancer jsou veřejně známí, přednášejí, publikují články a v odboných kruzích se o nich ví

Skvělé, máte dobře našlápnuto! Na kvalitní marketingovou agenturu či freelancera občas narazíte, když čtete jeho článek na blogu, či ho poznáte na nějaké konferenci nebo přednášce. Špičkoví odborníci se snaží předávat své znalosti i zkušenosti dále, a to nejen na konferencích, ale i v odborné komunitě aktivně přispívají v různých diskuzích či si navzájem pomáhají a podporují se.

Samozřejmě všude můžete potkat i nekvalitní agentury či freelancery, ale pokud jsou veřejně známí, pohybují se v odborné komunitě, jejich články na blogu či přednášky a workshopy vám dávají smysl, tak je menší šance, že se spálíte. I když ta šance možného zklamání tu je vždycky, tomu se nejde v podnikání vyhnout.

Občas se také může stát, že objevíte „skrytý potenciál ukrytý mezi méně známými odborníky“, kteří jsou spíše interoverti, neradi hovoří před publikem, mají trému, ale svou práci dělají neuvěřitelně skvěle. Jen se o nich v odborných kruzích tolik neví či veřejnosti nejsou tak známí.

Jestliže vás svým přístupem zaujmou, zkuste jim dát šanci, třeba objevíte neotřelý způsob v marketingu, který vaše konkurence doposud neobjevila :-).

V oblasti marketingu, online marketingu či PPC kampaní a SEO neexistují žádné záruky, je proto třeba dát na svůj instinkt, skvělé doporučení a reference.

Ani sebelepšími parametry na kvalitu se nemusíte vyhnout tomu, že narazíte na někoho nekvalitního a nespolehlivého. Uvedené postřehy vám však mohou snížit riziko špatného tahu.

Na co se ještě často zapomíná? Na podrobné kontakty!

Vybrali jste skvělou agenturu či freelancera, má perfektní reference, ale neuvádí na sebe bližší kontakt, pouze anonymní poptávkový formulář? Správná agentura či freelancer se nebojí „jít s kůží na trh“ a vždy na sebe uvede kontaktní jméno, e-mail, telefon, ideálně i fotografii, abyste věděli, s kým budete hovořit a komunikovat.

Vždy byste proto měli mít jistotu, že oslovíte někoho konkrétního, kdo se vám bude věnovat a budete vědět, kdo se bude vaší poptávkou zabývat. Bezejmenné kontakty na důvěře nepřidají, proto vždy vybírejte pečlivě a oslovte ty, kteří se vám rádi představí nejen v kontaktech, ale i napíší pár slov o sobě v sekci „O nás“ či „O mně“.

V níže uvedeném obrázku se můžete klidně ode mne inspirovat. Přijde vám to také osobitější? Že jo? Mým návštěvníkům také :-).

Ilustrativní ukázka kontaktování marketingového specialisty

Obrázek č. 2: Ilustrativní ukázka kontaktování marketingového specialisty

A samozřejmě — Reference!

Také dáte na doporučení ostatních, na jejich zkušenosti a pocity, jak se jim spolupráce líbila? Tak si nezapomeňte ověřovat reference, přečtěte si je pečlivě a ověřte si jejich pravost.

Opravdu nestačí, když si marketingová agentura či freelancer uveřejní na svém webu pouze loga firem, se kterými spolupracovali, nebo anonymizovaná jména referujících zákazníků typu „František N.“ bez dalších údajů a podrobností o marketingové zakázce.

Pročtěte si, jak spolupráce probíhala, jaké měla výsledky a zda byli se spoluprací spokojení. Je to nezbytné minimum, které můžete udělat. Světoznámá loga vám o povaze a kvalitě služeb nic konkrétního neřeknou, doptejte se tedy na bližší podrobnosti u vašich marketingových dodavatelů.

V rozhodování vám mohou pomoci i certifikace a partnerství s různými nástroji a platformami, se kterými mohou mít ověření a certifikovaní specialisté bližší zkušenosti.

Například Google nabízí certifikační program Google Partners, u Seznamu najdete program: Seznam.cz — Ověřené agentury a Freelanceři, Heureka nabízí program Heureka partneři, Shoptet nabízí svůj program Shoptet partneři, v administraci Eshop-Rychle.cz najdete sekci „Konzultanti“, Collabim má Certifikované specialisty Collabim, SEMOR nabízí Certifikaci SEMOR atd.

Chcete být stále „v obraze“ a odebírat novinky?

Přihlaste se vpravo nahoře do newsletteru (pokud jste na mobilním zařízení, tak úplně dole), a mějte novinky vždy „při ruce“, aby vám žádná již neunikla :-).

Chcete s námi konzultovat váš marketing?

Chci 30 minut konzultovat online zdarma


Datum poslední aktualizace: 5. 8. 2023 17:39:11
Štítky: Google Ads - internetový marketing - komunikace - konverze - marketing - Sklik - návody

8 důvodů proč konzultovat právě s námi:

  • Patříme mezi Google Partners.
  • Jsme držiteli Sklik.cz ověření.
  • Oba jsme na volné noze, nejsme agentura.
  • Jednáme a konzultujeme každý za sebe.
  • Jsme transparentní.
  • Vše měříme a vyhodnocujeme.
  • Dáváme doporučení na základě „tvrdých dat“.
  • Můžete nám kdykoliv zavolat s vašim dotazem.

Certifikace Google Analytics

Certifikace Google AdWords

Sklik.cz ověření

Chcete odebírat novinky?

Přihlášením k newsletteru souhlasím s obchodními podmínkami.
Výše poskytnuté údaje budou zpracovány dle Zásad zpracování osobních údajů.

 

Copyright 2024 © Optimalizovaný-Web.cz