Jak správně vyhodnocovat míru okamžitého opuštění v Google Analytics?
Míra okamžitého opuštění (v angličtině „Bounce rate“) vyjadřuje procento návštěv, které opustily web po zobrazení jediné stránky, na které neproběhla žádná další událost s požadavkem na server.
Technicky vzato jde o návštěvy s jedním požadavkem na server (pageview), čili jedním „hitem“, za předpokladu, že se do 30 minut nepošle žádný další požadavek na server (hit). Pokud uživatel provede nějakou akci, například událost, tak se „Míra okamžitého opuštění“ zruší, čili záleží i na tom, zda máte na webu nasazené události, které ji ovlivňují.
U jednostránkových webů vám bohužel míra okamžitého opuštění nebude fungovat správně, a je třeba správně nakonfirovat Google Analytics.
Sice se v českém překladu hovoří o „okamžitém opuštění“, ale nejde o přesný překlad, protože zpravidla to nemusí být okamžité opuštění, návštěvník může web opustit například za 1 minutu, za 5 minut, za 10 minut, za 20 minut či za 30 minut, a přesto se pořád budeme bavit o „Míře okamžitého opuštění“, za předpokladu, že ji neovlivnila nějaká událost (například kliknutí na tlačítko, scrolování atd.).
Podstatnější z pohledu měření je, zda návštěvník na webu pokračoval dále (navštívil další podstránky webu, či uskutečnil nějakou událost). Pokud nikoliv, pak spadá do „Míry okamžitého opuštění“, ačkoliv si jedinou stránku četl třeba 15 minut, aniž by provedl nějakou akci na webu, a až poté web opustil.
Pozor na průměrné hodnoty, interpretujte data vždy v kontextu!
V Google Analytics se můžete podívat například na přehled zdrojů návštěvnosti v sekci: „Akvizice“ – „Veškerá návštěvnost“ – „Zdroj / médium“. V níže uvedeném obrázku uvidíte řádek se součtovými a průměrnými hodnotami:
Zdroj obrázku: Google Analytics
Jak si můžete všimnout ve výše uvedeném obrázku, tak průměrná míra okamžitého opuštění je v této ukázce: 68,84 %. Je to dobře, nebo je to špatně? Mohla by být menší, nebo je to ideální?
Takto to na první pohled nelze říci, a raději bych osobně doporučil – než vyhodocovat průměrnou míru okamžitého opuštění, tak se raději zaměřte detailněji na jednotlivé zdroje návštěvnosti a porovnávejte je v kontextu. Čili ve vztahu, jakou návštěvnost daný zdroj přináší atd.
Ideální míra okamžitého opuštění
U každého webu to může být jinak. Jsou weby, kdy máte „Míru okamžitého opuštění“ v nižších hodnotách, a je to v pořádku. U obsahových webů je zpravidla „Míra okamžitého opuštění“ vyšší, a je to též v pořádku. Nelze proto univerzálně bez kontextu definovat, co je správná míra, a co už není správná míra okamžitého opuštění, je třeba se na ni dívat z více úhlů.
Problémové intervaly míry okamžitého opuštění:
Pokud se vaše míra okamžitého opuštění pohybuje v níže uvedených intervalech, tak má zpravidla váš web či marketing problém. Níže uvedené intervaly jsou spíše orientační:
- 0 % - 10 % –> Patrně jde o chybu měření v Google Analytics (často způsobené měřícím kódem, který byl na web vložen 2x), čili jde často o nerealistický interval.
- 95 % - 100 % –> Velmi špatně zacílený obsah webu, špatné a nefungující kampaně, které by se měly vypnout. Velmi často jde o kampaně zobrazované na mobilních telefonech, které jsou vložené v hrách a aplikacích. Takto vysoká míra okamžitého opuštění se objevuje u jednostránkových webů, kde je to však potřeba nastavit, aby se pohyhovala v přirozeném intervalu.
Negativní faktory míry okamžitého opuštění
Co způsobuje vysokou míru okamžitého opuštění? Velmi často negativní faktory, a to ve smyslu „Návštěvník přišel na web, zalekl se, a odešel“. Co se tedy mohlo stát?
Patrně máte problémy s designem vašeho webu, tj. působí nedůvěryhodně, potažmo mohou být problémy s použitelností webu, tj. návštěvník nepochopil používání webu, nenašel správnou položku v menu atd., dále se mohl webu zaleknout, nebo na něm nenašel, co potřeboval a odešel. Nebo jej odradila vysoká cena produktu či dopravy atd.
Velmi negativní je to v situaci, kdy máte placené kampaně (Google Ads a Sklik), u nich bych doporučil míru okamžitého opuštění snižovat pod 60 %. Nad 60 % je u PPC kampaní (Google Ads a Sklik) již míra okamžitého opuštění zhoršená. U PPC kampaní si tedy dávejte pozor na zvýšenou míru okamžitého opuštění.
Pozitivní faktory míry okamžitého opuštění
Ano, zní to zvláštně, ale vysoká míra okamžitého opuštění může být v pořádku. Záleží na kontextu, v jakém jej vyhodnocujete. Zopakujme si tedy ještě jednou definici, co tedy míra okamžitého opuštění znamená?
„Vyjadřuje procento návštěv, které opustily web po zobrazení jediné stránky, na které neproběhla žádná další událost s požadavkem na server. Čili naopak jde o návštěvníky, kteří našli, co potřebovali, a následně web opustili.“
Takoví návštěvníci třeba hledali kontaktní údaje vaší firmy a našli je, článek na blogu, a ten si přečetli, přišli ze sociálních sítí (tj. z Facebooku, Twitteru, LinkedInu atd.), a přišli za účelem navštívit pouze jedinou stránku, třeba právě si přečíst tento článek na blogu a přečetli jej.
Nebo návštěvníci hledali vaše telefonní číslo, našli jej, odešli z webu a zavolali vám na telefonní číslo, a nic dalšího neočekávali, nepotřebovali. Čili web splnil účel, uspokojil potřebu návštěvníka a ten pak odešel pryč, neboť se dozvěděl, co potřeboval (například si přečetl tento článek, díky odkazu ze sociální sítě).
Proto například u tohoto článku se může míra okamžitého opuštění pohyhovat kolem 80 % - 85 %. A to je v pořádku.
Míru okamžitého opuštění vyhodnocujte vždy v kontextu!
Pokud se pustíte do vyhodnocování míry okamžitého opuštění, vždy se zaměřte na to, v jakém kontextu ji vyhodnocujete. U PPC kampaní je třeba mít míru okamžitého opuštění ideální co nejnižší (pod 50 %), naopak u zdrojů návštěvnosti, které vám přivádějí návštěvníky na blog (například z Facebooku), nemusí být zvýšená míra okamžitého opuštění zásadní problém.
Chcete být stále „v obraze“ a odebírat novinky?
Přihlaste se vpravo nahoře do newsletteru (pokud jste na mobilním zařízení, tak úplně dole), a mějte novinky vždy „při ruce“, aby vám žádná již neunikla :-).
8 důvodů proč konzultovat právě s námi:
- Patříme mezi Google Partners.
- Jsme držiteli Sklik.cz ověření.
- Oba jsme na volné noze, nejsme agentura.
- Jednáme a konzultujeme každý za sebe.
- Jsme transparentní.
- Vše měříme a vyhodnocujeme.
- Dáváme doporučení na základě „tvrdých dat“.
- Můžete nám kdykoliv zavolat s vašim dotazem.
Chcete odebírat novinky?