logo
Google Analytics 4 (GA4)

Zaměřte se na výkon a neinvestujte zbytečně!

Oslovte zákazníky, které dovedete k úspěšným konverzím.

Chci 30 minut konzultovat online zdarma

Míra zapojení v Google Analytics 4 (GA4)

Optimalizovaný-Web.cz / Blog / Míra zapojení v Google Analytics 4 (GA4)

Míra zapojení v Google Analytics 4

Dnes se nejčastěji setkáte v GA4 s „Mírou zapojení“ (anglicky: Engagement rate). Pamatujete ale ještě na dobu před Google Analytics 4 (GA4)? Tehdy jste v původních Universal Analytics používali nejčastěji metriku: „Míra okamžitého opuštění“ a zjišťovali jste, které zdroje návštěvnosti mají vysokou míru opuštění a které nízkou.

Věřím také, že jste si původní míru okamžitého opuštění dávali i do kontextu, kdy byla negativní (uživatelé nenašli, co hledali a ihned opustili web) a kdy byla pozitivní (uživatelé našli, co hledali).

Ta doba je již za námi a proto bych se k „Míře okamžitého opuštění“ (anglicky: Bounce ratu) již jako takové nevracel.

Míra okamžitého opuštění (Bounce rate) v Google Analytics 4 sice je, ale nepoužívejte ji

Zpočátku sice „Míra okamžitého opuštění“ v nových GA4 nebyla, ale z důvodu velké oblíbenosti ji Google do GA4 vrátil. Je to důvod k oslavě? Ani ne. Tato metrika byla často přeceňovaná, ale dnes je již spíše překonaná.

Její interpretace byla často dvojznačná, ale i nepřehledná a bylo potřeba ji vyhodnocovat v kontextu k danému zdroji návštěvnosti či k dané stránce. Proto ji raději ani nepoužívejte v GA4, nenasazujte ji do reportů GA4 a snažte se přejít na novou metriku –"Míra zapojení“, která je mnohem lepší a více odpovídá realitě.

Co představuje Míra zapojení (Engagement rate) v Google Analytics 4 a jak ji vyhodnocovat?

Podle nápovědy Google„Míra zapojení představuje procento relací se zapojením na vašem webu nebo v mobilní aplikaci. Opakem míry zapojení je míra okamžitého opuštění, což je procento relací, během nichž k zapojení nedošlo.“

Když bych to měl přeložit do „lidštiny“, tak jinými slovy je to procento relací (návštěv), u kterých došlo k zapojení či k nějaké aktivitě na webu nebo v mobilní aplikaci.

Zjednodušeně řečeno: Míru zapojení (Engagement rate) tedy vyhodnocujte tak, že čím vyšší bude míra zapojení, tím lepší. A naopak, čím nižší bude míra zapojení, tím horší. A tím více byste se měli zabývat příčinou, proč například z daného zdroje je míra zapojení nízká.

Vždy porovnávejte míru zapojení u typově stejných stránek, neboť například blog může mít jinou míru zapojení než například produktová stránka webu.

Kdy se započítá Míra zapojení?

Relace (návštěva), u které tvrdíme, že je zapojená, je relací, která splňuje některou ze 3 následujících kritérií (mírně jsem se inspiroval nápovědou Google):

  • zaznamenala alespoň 2 zobrazení stránky (tj. návštěva alespoň dvou stránek webu)
  • obsahuje klíčovou událost (dříve nazývanou a označovanou jako „konverzi“)
  • trvá déle než 10 vteřin (což je poměrně krátká doba, proto bych doporučil si ji prodloužit z 10 vteřin na 30 vteřin, viz vysvětlím níže).

Proč je 10 vteřin málo pro zapojení a proč doporučuji raději nastavit 30 vteřin pro „zapojení“?

Určitě se mnou budete souhlasit, že když přijdete na web, tak během pár vteřin jej stihnete jen „omrknout“ a poté v rychlosti zvážíte, jestli na něm setrváte, nebo odejdete pryč. 10 vteřin pro aktivní zapojení do interakce s webem je tedy poměrně málo času.

Za 10 vteřin se nestihnete do článku na webu (nebo do popisu produktu) ani začíst, ani s ním nějak více interagovat apod. Proto bych doporučil raději nastavit 30 vteřin v „časovači pro relace se zapojením“. Následně si vysvětlíme, jak na to.

Návod, jak upravit „časovač pro relace se zapojením“ na 30 vteřin

Než se do toho pustíte, tak prosím informujte všechny své kolegy, kteří mají přístup do Google Analytics 4 (GA4), aby o této změně věděli, protože po úpravě „časovače pro relace se zapojením“ se vám mohou významně změnit hodnoty „Míry zapojení“ a bude to mít zásadní vliv pro interpretaci (tj. vyhodnocování) relací, tj. návštěvnosti.

Pokud vše správně nastavíte, tak od této chvíle budete mít u nově nasbíraných dat nižší procento míry zapojení, což je v pořádku, protože bude tato metrika více odpovídat realitě, ke které se potřebujete co nejvíce přiblížit. Navíc bude i vyšší přesnost u „Míry zapojení“, takže budete pak s vyšší přesností lépe vyhodnocovat například výkonnost jednotlivých zdrojů relací (například PPC kampaně, organické návštěvy z vyhledávačů atd.).

Nejrpve se přihlaste do vašich Google Analytics 4 (GA4) ideálně s nejvyššími oprávněními, ať můžete nastavení GA4. Vlevo dole klikněte na „ozubené kolečko“, které představuje sekci „Administrátor“. Poté v nabídce vyberte „Nastavení služby“, v ní přejděte na: „Shromažďování a úprava dat“ a zaklikněte: „Datové streamy“ a vyberte váš datový stream (v mém případě jej mám pojmenovaný jako „Optimalizovaný-Web.cz“).

Po rozkliknutí datového streamu vám vyjede nová nabídka, a v ní vyberte: „Konfigurace nastavení značky“, která vám otevře další nabídku v níž ale musíte scrollovat dolů a rozkliknout modrým textem odkaz: „Zobrazit více“, což vám vysune další nabídku. V ní pak najděte tuto položku „Úprava časového limitu návštěvy“, kde již konečně budete moci upravit časovač pro relace se zapojením. Nic jiného než „časovač relace se zapojením“ prosím neměňte, jinak si můžete rozhodit měření počtu relací.

V políčku „Upravit časovač pro relace se zapojením“ poté rozklikněte rozbalovací menu a změňte časovač z 10 vteřin na „30 vteřin“ a nezapomeňte vpravo nahoře kliknout na modrý nápis: „Uložit“. A máte hotovo!

Úprava časovače pro relace se zapojením na 30 vteřin v GA4

Zdroj obrázku č. 1: Google Analytics 4

Od této chvíle se začnou relace se zapojením započítávat od délky 30 vteřin, což je bližší realitě a budete mít tak i vyšší přesnost metriky „Míra zapojení“.

Chcete být stále „v obraze“ a odebírat novinky?

Přihlaste se vpravo nahoře do newsletteru (pokud jste na mobilním zařízení, tak úplně dole), a mějte novinky vždy „při ruce“, aby vám žádná již neunikla :-).


Datum poslední aktualizace: 21. 1. 2025 19:34:11
Štítky: Google Analytics 4 - internetový marketing - konverze - marketing - návody - PPC - SEO - webové stránky

8 důvodů proč konzultovat právě s námi:

  • Patříme mezi Google Partners.
  • Jsme držiteli Sklik.cz ověření.
  • Oba jsme na volné noze, nejsme agentura.
  • Jednáme a konzultujeme každý za sebe.
  • Jsme transparentní.
  • Vše měříme a vyhodnocujeme.
  • Dáváme doporučení na základě „tvrdých dat“.
  • Můžete nám kdykoliv zavolat s vašim dotazem.

Certifikace Google Analytics

Certifikace Google AdWords

Sklik.cz ověření

Chcete odebírat novinky?

Přihlášením k newsletteru souhlasím s obchodními podmínkami.
Výše poskytnuté údaje budou zpracovány dle Zásad zpracování osobních údajů.

 

Copyright 2025 © Optimalizovaný-Web.cz