Jak nastavit události za pomoci nástroje Google Tag Manager?
Abyste mohli sledovat a vyhodnocovat vybranou událost (event) v Google Analytics, je třeba nejprve nastavit měření konkrétní události. Nejsnazší způsob, jak to provést, je za pomoci nástroje Google Tag Manager (zkratka „GTM“).
Vložení eventového kódu do zdrojového kódu stránky již moc nedoporučuji (jednalo by se totiž o původní historické řešení z doby, kdy ještě GTM neexistoval), neboť je práce s nástrojem Google Tag Manager skutečně jednoduchá. Samozřejmě za předpokladu, že si osvojíte základní dovednosti s GTM. Začněte nyní tím, že si promyslíte, kterou událost byste chtěli na webu sledovat.
Níže vám uvádím svůj tip na jednu ukázkovou událost (event), kterou si můžete vyzkoušet nasadit společně se mnou.
Událost: Stažení souboru PDF
Jako ukázkovou událost (event) jsem si vybral pro tento článek „Stažení souboru PDF“. Událostí si můžete vymyslet celou řadu, téměř cokoliv, co vás napadne, popřípadě co vám bude dávat smysl.
Princip je velmi podobný níže uvedenému postupu. Na tomto níže uvedeném příkladě si můžete vše snadno vyzkoušet, jestli to také zvládnete. Nastavení v prostředí Google Tag Manager je již velmi intuitivní a za dobu, co s ním pracuji se změnilo k nepoznání a významně se zjednodušilo jeho používání.
Jak na to?
Začněte tím, že si založíte novou značku kliknutím na červené tlačítko „NOVÁ“ ve svém účtu Google Tag Manager:
Hodnoty vyplňujte vždy bez uvozovek.
- Novou značku nazvěte například „Stažení souboru PDF“.
- Vyberte typ značky „Universal Analytics“.
- Vložte identifikátor měření (číslo vašeho Google Analytics účtu*, které by mělo být v tomto formátu „UA-12345678-1“).
- Typ měření vyberte „Událost“, najednou vám vyjedou 4 nová políčka.
- Do políčka s názvem Kategorie vložte své pojmenování, například „Stažení souboru PDF“.
- Do políčka s názvem Akce vyberte z nabídky proměnnou „{{Click URL}}“, ve které budete sledovat URL adresu souboru PDF.
- Do políčka s názvem Štítek vyberte z nabídky proměnnou „{{Page Path}}“, ve které budete sledovat URL adresu stránky, na které došlo k prokliknutí odkazu.
- Do políčka s názvem Hodnota vepište nějakou hodnotu, kterou má pro vás tato událost, nebo jej ponechejte prázdné. Já jsem si zvolil hodnotu „100“.
- Požadavek bez interakce ponechejte na volbě „False“.
Zdroj obrázku č. 1: Google Tag Manager
Nyní přejděte do sekce „Spouštění“ a nastavte si spouštěcí pravidlo kliknutím na tlačítko „+“
- Typ pravidla vyberte „Kliknutí - Pouze odkazy“.
- Pravidlo nazvěte například „PDF odkazy“.
- Zaškrtněte „Čekat na značky“ v maximální době čekání 2000 milisekund.
- Nastavte hlavní pravidlo „Page URL“ „ odpovídá regulárnímu výrazu“ „(.*)“.
- Toto pravidlo se spouští při „Některá kliknutí na odkazy“, zaškrtněte tuto volbu.
- A nastavte následující podmínku: „Click URL“ „obsahuje“ „.pdf“ (bez uvozovek, ale včetně tečky .pdf).
- Dejte „ULOŽIT“ a máte hotovo.
Zdroj obrázku č. 2: Google Tag Manager
Teď už jen zbývá tyto změny „PUBLIKOVAT“ ve vašem kontejneru, abyste spustili měření událostí a posílali je do Google Analytics.
*Poznámka: Pro přehlednost je vhodnější si místo opakovaného opisování čísla vašeho Google Analytics účtu (tzv. „identifikátoru měření“) vytvořit vlastní proměnnou typu „Konstanta“, do níž uložíte vaše Google Analytics číslo. Pro příští značku či událost si již nebudete muset pamatovat toto číslo. Ale o tom zase někdy příště :-).
Kde můžete v Google Analytics najít změřené události?
Pokud se přihlásíte do vašeho Google Analytics, tak v levém menu vyberte položku „Chování“, dále přejděte do „Události“ a zvolte „Přehled“. Zde byste poté měli vidět přehled událostí za sledované období.
Zdroj obrázku č. 3: Google Analytics
Jestliže chcete události otestovat ihned po nasazení v GTM, vyzkoušejte v Google Analytics přehled v reálném čase. Do něj se dostanete přes „V reálném čase“ a tam zvolíte „Události“. Pokud nyní uskutečníte nějakou událost, měli byste ji vidět přímo v reálném čase. Vyzkoušejte to, jestli vše funguje jak má.
8 důvodů proč konzultovat právě s námi:
- Patříme mezi Google Partners.
- Jsme držiteli Sklik.cz ověření.
- Oba jsme na volné noze, nejsme agentura.
- Jednáme a konzultujeme každý za sebe.
- Jsme transparentní.
- Vše měříme a vyhodnocujeme.
- Dáváme doporučení na základě „tvrdých dat“.
- Můžete nám kdykoliv zavolat s vašim dotazem.
Chcete odebírat novinky?