Marketing musíte dělat systematicky, ne krátkozrace
Určitě to znáte, spustíte PPC kampaně, provedete optimalizaci webu (SEO), snažíte se o zvýšení návštěvnosti, vyladíte UX vašeho webu, ale konverze nepřicházejí v takové míře, jak jste očekávali. V čem je problém? Na tuto otázku není snadné odpovědět, ale můžeme se podívat na to, v čem jsou nejčastější chyby.
Chytrý marketing není o tom, jak přivést návštěvníka na web, ale jak ho uspokojit
Možná spouštíte PPC kampaně a provádíte optimalizaci pro to, abyste okamžitě při první návštěvě proměnili návštěvníka v zákazníka (čili, aby hned zkonvertoval).
To je bohužel spíše krátkozraká úvaha, protože často návštěvník přichází na web proto, aby tam objevil, co hledal. Ve většině případech nejde na web s okamžitým zájmem nakoupit.
Měli byste jej proto dokázat uspokojit v jeho potřebě, nabídnout mu řešení, tipy, návody atd., a utvrdit jej, že jste nejlepší v tom, co děláte, a že vám může důvěřovat.
Správně zvolená klíčová slova, kvalitní SEO, perfektní orientace na webu díky skvělému UX a vyladěné texty copywriterem jsou prostředkem k tomu, aby návštěvník získal důvěru, a u vás nakoupil.
Nedělejte krátkodobý marketing ve stylu „uděláme kampaně a zákazníci se jen pohrnou“. Jděte do toho s hlubší strategií.
Začněte kvalitním nastavením nástroje Google Analytics, jinak nevíte „na čem jste“
Webová analytika není jen nějaký „přehled návštěvnosti a konverzí“, ale je to robustní nástroj, který byste nejprve měli správně nastavit a zkalibrovat, aby vám poskytoval relevantní data, na základě kterých se můžete posléze rozhodovat.
Webová analytika vám může pomoci odhalit, zda-li jste zvolili správná klíčová slova v PPC kampaních, jaká je jejich míra okamžitého opuštění, jak se návštěvníci chovají na webu, a také který kanál nejvíce pomáhá konverzím (čili asistuje). Ale nejen to!
Díky webové analytice můžete lépe poznat své návštěvníky a hledat jejich důvody návštěvy, a usnadnit jim nákupní rozhodování.
Zjistěte, zda-li se návštěvníci správně orientují na vašem webu, zjistěte, zda je váš web responzivní (čili přizpůsobitelný na mobilní zařízení) a zjištěte také, kolik návštěvníků vám přichází z mobilních zařízení.
Dávejte si data do kontextu, a hledejte souvislosti. Poznávejte, které kanály vám pomáhají v akvizici (přivádějí návštěvníky), kterými kanály si utužujete vztah s návštěvníkem (návštěvníci se díky nim vracejí na váš web), a které jsou typicky konverzní a díky těmto kanálům jdou s jistotou nakoupit.
Ale nezaměřujte se jen na ty konverzní kanály (poslední v celé konverzní cestě), nebylo by to fér.
Poptáváváte jen PPC kampaně a SEO, ale analytiku opomíjíte? Děláte základní chybu!
Určitě jste to několikrát zažili, poptali jste PPC specialistu, spustili jste PPC kampaně (Google Ads a Sklik), provedli jste optimalizaci webu, potkali jste nespočet SEO odborníků, ale žádný profit to nemělo. Možná jste mezitím vyměnili PPC specialistu za jiného, SEO specialistu za SEO šamana a stále nic převratného se nestalo...
Je možné, že všichni odborníci dělali svou práci dobře, dělali co mohli, a s čím disponovali, ale jen neměli ta správná data. Zkuste to ale z jiného konce.
Nejprve začněte hledat webového analytika, který vám nastaví precizně webovou analytiku, propojí ji se všemi potřebnými nástroji, nastaví správné filtry, vyladí měření cílů, nasadí měření e-commerce dat, a teprve potom pracujte na přípravách PPC kampaní (Google Ads a Sklik) a optimalizujte web.
Jinak děláte základní marketingovou chybu spočívající spíše v náhodném sázení v loterii marketingových kanálů.
Bez analytiky ani krok, jinak promarníte rok
Občas se setkávám s názory, nač řešit nyní analytiku, když e-shop zatím nic moc nevydělává, nemáte spuštěné PPC kampaně a neprovádíte žádnou optimalizaci ani žádné SEO.
Často s podobným názorem přicházejí začínající e-shopaři s tím, že analytiku budou řešit až někdy později, možná za rok, možná za dva roky. To je ovšem jeden z nejčastějších mýtů, díky nemuž promarníte nejen rok, ale i spoustu financí investovaných neefektivně.
Prvním krokem, kterým je třeba začít, tak je správně nastavená webová analytika, neboť za rok už bude pozdě.
Bez ní nemá sebelepší odborník na cokoliv (ať už je to SEO specialista, PPC klikař, UX guru atd.) kvalitní zpětnou vazbu. Není si pak vůbec jistý, zda jde správnou cestou, a zda přirozené výsledky ve vyhledávačích i PPC kampaně přivádějí správné návštěvníky, kteří s vašim webem interagují a zda mají zájem nakoupit.
Možná pak ani nezjistíte, že navigace na vašem webu je chybně, že nákupní košík obsahuje chyby a že návštěvníci odcházejí z webu příliš brzy.
Pokud rok pojede veškerý váš marketing bez webové analytiky, je možné, že se vydáte cestou odhadů, dojmů, pocitů, a že možná zbytečně promarníte rok, aniž byste tušili, jak se návštěvníci na vašem webu pohybují a jaké mají očekávání.
Rok je ale dlouhá doba, tak začněte měřit co nejdříve, ať víte, jak na tom „opravdu jste“.
Vyhodnocujte data z Google Analytics, ať víte, co má opravdu smysl
Data z webové analytiky jsou opravdu velmi cenná. Přehled „Akvizice - Zdroj/médium“ vám možná poskytne prvotní přehled, jak si vedou jednotlivé zdroje návštěv, ale ta pravá webová analytika se odehrává mnohem hlouběji.
Zaměřte se na sekundární dimenze, mrkněte v kolik hodin k vám přicházejí návštěvníci na web a z jakých měst, zjistěte které jsou nejčastější vstupní stránky a zda nemají příliš vysokou míru opuštění atd.
Zaměřte se opravdu na to, co má smysl a neinvestujte zbytečně do marketingu, dokud si vše neověříte ve webové analytice.
8 důvodů proč konzultovat právě s námi:
- Patříme mezi Google Partners.
- Jsme držiteli Sklik.cz ověření.
- Oba jsme na volné noze, nejsme agentura.
- Jednáme a konzultujeme každý za sebe.
- Jsme transparentní.
- Vše měříme a vyhodnocujeme.
- Dáváme doporučení na základě „tvrdých dat“.
- Můžete nám kdykoliv zavolat s vašim dotazem.
Chcete odebírat novinky?