Přináší váš kvalitní obsah na webu a na blogu konverze? Pojďme se na to podívat přímo do Google Analytics!
Říká se, že „obsah je král“, a to stále platí. Určitě jste se rozhodli, že připravíte kvalitní obsah na vašem webu a budete publikovat zajímavé články z vašeho oboru na vašem blogu. Najmete si proto copywritery a copywriterky, aby vám s obsahem pomohli.
Píšete tedy texty, s copywritery ladíte obsah, nadpisy a popisky a po čase si říkáte, jaký to vlastně má pro naši firmu přínos? A to je ta správná otázka na vašeho webového analytika, který se na vše může podívat z perspektivy, zanalyzovat data a zjistit, který obsah je čtivý, který méně a jak moc vám daný obsah pomáhá ke konverzím a který je nejvíce žádaný.
Na každou profesi si proto najměte specialistu, ideálně na copywriting — copywritera, na analytiku — analytika. Ono to totiž nemusí úplně dobře dopadnout, když se analytik pokouší fušovat do copywritingu a nebo copywriter do analytiky :-). Každý specialista totiž umí tu svou oblast nejlépe.
Nastavte si hodnotu cíle a měření transakcí
Předpokládám, že Google Analytics již nějakou dobu používáte, a možná jste si kdysi dříve nastavili nějaké cíle, respektive mikro-cíle. Jeden z mikro-cílů (potažmo mikro-konverzí), který si můžete nastavit, tak je například „Shlédnutí stránky s kontaktními údaji“.
U všech cílů je pro mnohé často tajemné políčko „Hodnota cíle“, které mnoho uživatelů Google Analytics zcela opomíjí a nevyplňuje. Jenže to je velká škoda, a také velká chyba, protože právě toto tajemné políčko vám pomůže ve vyhodnocování obsahu.
Já si například u shlédnutí stránky „Kontakty“ nastavuji hodnotu cíle na 100 Kč. Je to „virtuální hodnota“, kterou si určíte, jakou imaginární hodnotu má pro vás to, že někdo navštíví tuto stránku.
Existují méně hodnotné cíle, jako je třeba zmíněné shlédnutí kontaktní stránky, jíž přiřazuji hodnotu 100 Kč, ale existují i mnohem důležitější cíle, jimž přiřazuji hodnotu 1 000 Kč. Jak jsem přišel na tyto hodnoty? Pro snadný výpočet je ideální dávat nějaké hodnoty v řádech buď: 1, 10, 100, 1 000, aby se vám dobře s následnými metrikami počítalo.
Ovšem má to jednu výjimku! Pokud si měříte cíl „Odeslaná objednávka“ a máte povolené měření „Elektronického obchodu“ ve vašem Google Analytics, tak u tohoto cíle žádnou hodnotu nevyplňujte, hodnota e-commerce cíle se totiž přebírá přímo z odeslané objednávky, tj. z vašeho e-shopu (reálné hodnoty objednávky).
Hodnotu cíle najdete v některých knížkách a návodech pod pojmem „$ Index“ nebo také jako „Dolarový index“ apod. Jde v podstatě o totéž, čili o „Hodnotu cíle“.
Jak nastavit v Google Analytics „Hodnotu cíle“?
V Google Analytics klikněte vlevo dole na „ozubené kolečko“ Správce, poté vyberte poslední zcela pravý sloupeček „Výběr dat“ a v něm klikněte „Cíle“. V přehledu cílů si posléze vyberte nějaký váš cíl, kterému chcete udělit hodnotu. V mém případě vyberu mikro-cíl „Kontakty“, následně kliknu na „Podrobnosti cíle“, kliknu na „Zapnout“ u políčka Hodnota a udělím mu hodnotu cíle: 100 Kč. Viz níže uvedený obrázek:
Zdroj obrázku: Google Analytics
Jak nastavit v Google Analytics měření Elektronického obchodu?
Pokud máte e-shop, nezapomeňte si aktivovat měření „Elektronického obchodu“. Drtivá většina e-shopových řešení, ať už krabicových či řešení na míru již dnes podporuje měření reálných hodnot objednávek.
Pokud jste doposud v Google Analytics měření hodnot neaktivovali, tak přejděte v sekci „Správce“ do zcela pravého sloupečku „Výběr dat“, a v něm vyberte: „Nastavení elektronického obchodu“ a zapněte jej.
Chcete-li v rámci rozšířeného měření elektronického obchodu (tzv. Enhanced E-commerce) měřit i průchodnost jednotlivými kroky v nákupním košíku, nastavte si i názvy kroků, kterými zákazník projde než objedná, ovšem bez „Děkovací stránky“, dle níže uvedeného návodu:
Zdroj obrázku: Google Analytics
Kde můžeme posléze zjistit, zda váš kvalitní obsah či články na blogu pomáhají konverzím?
Jakmile se nasbírají data do vašeho Google Analytics, můžete posléze začít vyhodnocovat obsah vašeho webu přímo v Google Analytics. Jak na to?
Přejděte do sekce: „Chování“ a zde vyberte „Obsah webu“ a poté „Všechny stránky“. V tomto přehledu si následně všimněte posledního sloupce s názvem: „Hodnota stránky“.
Zdroj: Google Analytics
Do tohoto sloupce se započítává hodnota stránky podle vzorce, který je vysvětlen přímo v Google Analytics pod ikonou otazníčku: „Udává průměrnou hodnotu stránky nebo skupiny stránek. Hodnota stránky = (příjem z transakce + celková hodnota cíle) / počet unikátních zobrazení stránky nebo skupiny stránek“.
Jak se přesně hodnota stránek počítá? Vysvětlení se dozvíte přímo v nápovědě od Google včetně modelového příkladu: https://support.google.com/analytics/answer/2695658?hl=cs.
Proč je u článků na blogu vysoká míra okamžitého opuštění?
Určitě jste již četli v mnoha návodech či jste slyšeli, že míra okamžitého opuštění, která se pohybuje nad 70 %, tak značí nějaký problém. Neboť by měla být co nejnižší. Zrovna u článků na blogu je třeba si dát tuto hodnotu (míru okamžitého opuštění) do kontextu s reálnou situací, protože, jak se říká „výjimka potvrzuje pravidlo“.
Tento článek sdílím na všech sociálních sítích, tj. na Facebooku, Twitteru, ale i LinkedInu. Většina z vás, která přišla na tento článek na blogu, tak přišla za účelem si ho ze zvědavosti přečíst, a web posléze opustit.
Je to logické, zajímá vás pouze a jen tento článek, žádný další číst nepotřebujete, protože jste ho již „možná“ četli v minulosti, když čerstvě vyšel. Váš cíl je tedy jasný – přečíst si článek a odejít. Ale najdou se i někteří, kteří se díky tomuto článku rozhodnou mne zkontaktovat či si objednat „Nezávaznou konzultaci na Praze 5, která je zdarma“, což je skutečně konverze.
Protože v situaci „přečtení článku na blogu“ převládá spíše váš cíl si přečíst článek a web opustit, je třeba si to s touto reálnou situací dát do kontextu a vnímat vysokou míru opuštění článku tak, že je to v pořádku. Přišli jste na web, zobrazili si nejnovější článek na blogu díky sdílenému odkazu na sociálních sítích, a váš osobní cíl byl splněn, protože konverze (konzultace) nebyla hlavním důvodem vaší návštěvy.
Proto se vám bude dít, že mnoho návštěv na vašem blogu bude mít vysokou míru okamžitého opuštění (protože jste další stránku nenavštívili nebo jste neprovedli jinou akci na webu, při které by došlo k zaslání požadavku na server), a je to v podstatě správně a vysoká míra okamžitého opuštění u článku na blogu nám nevadí.
Váš cíl = Přečíst tuto jedinou stránku na blogu, byl opravdu splněn. Proto se u článků na vašem blogu neděste zvýšené míry okamžitého opuštění (nad 70 %), protože je to přirozený jev, pokud článek sdílíte i na vašich sociálních sítích.
Míra okamžitého opuštění u tohoto článku
K tomuto článku ke dni vydání, tj. k 11. 6. 2020 doplňuji i statistiky o zobrazení. Všimněte si níže uvedené „vysoké míry okamžitého opuštění“, která činí 85,71 %. Vy však již víte, že to vůbec nevadí :-).
Zdroj: Google Analytics
Jaký je tedy smysl blogu?
Řada z vás již určitě tuší, že smysl blogu není okamžitá a „horká konverze“, ale spíše budování povědomí u vašeho cílového publika, utužování vaší značky, profesionální prezentace vašich znalostí a dovedností atd.
Konverze, které vznikají díky blogu jsou často rozmanité, například váš potenciální zákazník vás sleduje, rád si čte vaše články na blogu a ve vhodnou chvíli, až bude vaše služby potřebovat, tak se vám skutečně ozve. Buďte proto díky blogu na očích a budujte si vztah s vašimi čtenáři/potenciálními zákazníky!
Chcete být stále „v obraze“ a odebírat novinky?
Přihlaste se vpravo nahoře do newsletteru (pokud jste na mobilním zařízení, tak úplně dole), a mějte novinky vždy „při ruce“, aby vám žádná již neunikla :-).
8 důvodů proč konzultovat právě s námi:
- Patříme mezi Google Partners.
- Jsme držiteli Sklik.cz ověření.
- Oba jsme na volné noze, nejsme agentura.
- Jednáme a konzultujeme každý za sebe.
- Jsme transparentní.
- Vše měříme a vyhodnocujeme.
- Dáváme doporučení na základě „tvrdých dat“.
- Můžete nám kdykoliv zavolat s vašim dotazem.
Chcete odebírat novinky?